Sjösättning och städning i fint vårväder

Runes 'Hambo' Runes 'Hambo'

Erstaviken låg spegelblank när vi samlades för sjösättning. Båt efter båt gled i och en och annan mast kom på plats. Klass 5 på Da Vinciskolan serverade fika och härliga hamburgare. Stort TACK för det!

Bättre kan en sjösättning inte gå - jo lite! Kranföraren noterade att flera inte är på hugget när slingen sänks ned och ska träs om för och akter. Vi har alltså anledning att trimma lagen lite till hösten. Sten återkommer med lite tips till torrsättningen, och vid mastkranen kan vi få mera flyt om alla följer instruktioner och har allt klart innan de tar plats vid kranen. Gå gärna ihop med några andra och skapa ett sammansvetsat team.

Ett 40-tal medlemmar kom plikttroget till städningen och fyllde en container med skräp. Varvet börjar se allt finare ut. Även vid bryggorna städades det.

Nu har spilloljetanken tagist bort och förorenad jord grävts undan och sänts till destruktion, allt för miljöns skull. I framtiden skall var och en ta med sin egen spillolja i en dunk till återvinningsstationen. Under sommaren ska uppställningsytan kring klubbhuset rensas från sly och grusas av samt spelhuset saneras från hydraloljespill. Målsättningen är att om några år när även markarbetena är klara ha ett varv i toppskick.

Ett uppdaterat medlemsregister finns dessutom att tillgå för dig som är medlem här. Hojta till om dina uppgifter inte stämmer.

Några få men fina bilder från sjösättningen har även inkommit och kan beses i galleriet.

Om inte förr så ses vi sista helgen i september, men innan dess önskas alla en skön sommar med härliga båtupplevelser!

Senaste inlägg