Boken från förra årsmötet

ARKTISK FEBER – för egna segel till Svalbard

ARKTISK FEBER är en bok om att förverkliga en dröm och att våga sig ut i det okända. Läsaren får följa med på en fängslande segling upp till Svalbard – allt rikt illustrerat med unika bilder, kartor och tillbakablickar från historiska polarfärder.

Tobias Törnebohm bjuder med läsaren ombord på s/y Bölja för en segling mot det yttersta norr i ljusa nätter. Han visar upp ett vidunderligt islandskap, möten med unikt djurliv och berättar om frustrationen och rädslan när utrustning fallerar och naturens makter tar över. Törnebohm skildrar även den sammanhållning som bildas ombord och de dubbla känslorna kring att avskärmas från omvärlden.

Titeln ARKTISK FEBER syftar till den längtan efter fria isvidder som drev förra sekelskiftets polarfarare i jakten mot Nordpolen - men den arktiska febern står även för vår tids klimatförändring som inte bara hotar Arktis med smältande isar.
Tobias Törnebohm är civilingenjör med segling som sin stora passion. Tobias har under flera år organiserat långseglingar och han är även verksam som föreläsare.

Tobias Törnebohm fångar på ett mycket fint sätt äventyret Savalbard.
Läs och få inspiration till dina egna drömmar.

Ord&visor förlag

Finns att köpa på Saltsjöbadens bokhandel - NK – Hedengrens – Nautiska magasinet – bokus - Adlibris