Båtsäsong i vardande!??

Det är inte utan att man undrar om det var i rätt månadsskifte som båtarna smög i sjön i lördags när man måndag morgon vaknade till ett ymnigt snöande.

Hur som helst gick sjösättningen fint, men som vanligt med lite malörer. Starten blev lite försenad för att kranfirman inte vågar köra ut kranarna kvällen före. Sen flöt det på tills ordförandes båt inte flöt som den skulle för att han glömt att stänga en ventil. Det är bra att stämma av mot checklistor innan man glömmer mycket efter en säsong på land. Klubben har flera tips på nätet för sjösättning, påmastning mm.

Något som mer än hälften av alla på varvet måste komma ihåg är att köpa in en presenning och placera under vaggan/stöttorna inför upptagningen. Utan press ingen ny säsong på varvet!! Undantag endast för båtar med biocidfri bottenfärg.

I klubbgemenskapen ingår att hålla varv och bryggor i gott skick. Närmast träffas vi på torsdag kväll för städning och traditionsenlig korvgrillning, med start kl 18.30!!

Stort tack till scouterna och deras föräldrar som grillar så god korvar och hamburgare!! Stort tack även till brandförsvaret som ryckte ut med stora pumpar när en av träbåtarna tog in mer vatten än vad alla pumpar som klubben kunde hade klarade att pumpa ur båten.

Styrelsen önskar alla en härlig tid på böljan den blå!!

Se bilder från sjösättningen HÄR!