Flyt i torrsättningen

I fint väder och god anda klarade vi årets stora utmaning att få upp våra ögonstenar på torra land. Trots en punktering och flera timmars försening klarade vi att få alla båtar på plats. Glädjande att se att flera nya medlemmar och ungdomar slöt upp och hjälpte till. Scouternas servering var som vanligt på plats och uppskattad. Ett särskilt tack till Sten och Gustaf som förberett upptagningen genom att se till att spel och annan utrustning  fungerar. Nära alla hjälps åt och gör sitt bästa fungerar arbetet.

A och O är att varje båtägare vet hur båten ska stå på vagnen och har den ska stöttas. Det är inte ”nån annan” som ska kunna detta. Tänk därför efter om något kring hanteringen av din båt kan göras bättre. Fem till tio minuters tidsvinst på ett antal båtlyft gör att väntan blir kortare och att mer tid kan ägnas åt båtvård.

Tyvärr är det många som slarvar vid förtöjningen på svaj vid varvet. Man lägger inte ut spring  och tillräckligt med fendrar. Väldigt onödigt och pinsamt att skada andras båtar genom slarv!!! Också väldigt onödigt att lämna spillolja i en dunk vid mastbryggan. Den ska lämnas på miljöstation eller Österviks ÅVC!!

Deprimerande att notera att ett antal båtägare fortsätter att bryta mot klubbens regler och tvättar eller slipar bort giftig bottenfärg utan att ta upp färgresterna. Vill ni inte göra som oss andra så byt varv!!!

Glöm inte bort båten! Redan idag drar den första kulingen in över varvet. Pressar kan behöva justeras och eftersom det är mycket rönnbär så lär det bli rikligt med snö som tynger ned vad det lider. Om inte annat syns vi till våren är café Plankan öppnat för säsongen igen!

Styrelsen