Varje vår genomför Skota Hem en loppis för att samla in pengar till segling för ungdomar med funktionsvariationer.

Ta chansen att bli av med båtprylar du inte behöver eller skänk ett bidrag.

Se detaljer i bifogat dokument:

Här är vårens kanske säkraste vårtecken - laglistorna inför sjösättningen!

Tidenra är baserade på fjolårets tidsåtgång. Hör av er till varvschef eller lagbas och något inte stämmer.

Varvschefen låter även hälsa att en ny vattenpump finns på vavet och är installerad, så vatten finns. Dock kommer en kompletterande installation göras på rörsystemet då det fortfarande är ett vattenläckage på sugsidan av pumpen i nuvarande system vilket kan ge något sämre tryck.

Vinden över Erstaviken är fortfarande kall. Men solen skiner och några tussilagon har kämpat sig upp genom gruset på varvet, som tecken på att det är vår och dags att påbörja rustningen av båten.

Lördag den 4 maj sjösätts alla båtar i sol och laber vind.

Scouterna kommer och bjuder på hamburgare, korv, kaffe och bullar. Läs mer i medlemsbrev nummer 3 under Klubbinformation.

Tider för lagens samling publiceras snart här på hemsidan.

///Styrelsen

Än en gång genomfördes upptagningen i fint väder och utan egentliga problem. Stort tack till Lasse varvschef planerat allt och höll maskineriet igång i dagarna två trots förkylning. Att allt går så bra hänger mycket på kranförarna som kör säkert och lugnt. Men också på scouternas trevliga servering.

I ett lag fick vi en spontan kommentar från en ny båtägare på varvet – Den här upptagningen var mycket bättre och trevligare än andra han varit med om. Genom att hjälpa varandra, trimma rutiner och material har vi fått flyt i verksamheten.

I höst kommer styrelsen att inleda TBT-projektet genom att med en XRF-mätare kontrollera om det finns båtar med för höga halter av icke godkända kemikalier i bottenfärgen. De båtar som har för höga halter måste sen saneras.

Nedan följer viktig information till alla som har, har haft eller vill ha båt på varvet 2023. Upptagning sker lördag och söndag den 23 och 24 september. Se laglistorna nedan för lagindelning.

OBS – notera särskilt lagindelningen eftersom vissa har fått byta lag.

Båtupptagning med kran/slip
Gemensamma upptagning sker helgen 23 och 24 september. Reservdagar är helgen därpå. Starttider och lagindelning finns i laglistorna (se separat fil nedan).
Se över pallning och stöttor före upptagningen. Flytta eventuellt materialet till nytt lag i god tid. Smörj gängorna på stöttorna. Lägg ut den obligatoriska kraftiga presenningen på marken på din plats. Kom med båten till varvet en stund före ditt lags samling. Båten får inte förtöjas vid varvet i förtid. Ha 6-8 m lina i för och akter klara på styrbords sida samt en kortare lina midskepps fäst på babords sida.

Uppställning av trailerbåtar
Trailerbåtar (lag  får ställas upp inom angivna zoner på varv efter den 5 oktober. Plats anvisas av Staffan Persson, mail: staffan@arereklambyra.se. Tidigast datum för uppställning av trailerbåt är 5 oktober. OBS! Trailern ska vara märkt med namn och telefonnummer. Om du haft trailer på varvet över sommaren ska den tas bort senast den 15 september.

Laglistor
Om du inte finns med och vill ha en varvsplats eller tror att du kanske har en varvsplats – hör omedelbart av dig till varvschefen på lars.oberg@icloud.com. Om du har en varvsplats och inte vill utnyttja den meddela även detta omgående. Du blir annars betalningsskyldig för platsen.

Instruktion till båtägare inför upptagning/torrsättning
På hemsidan hittar du bland annat instruktioner till båtägare. Läs dessa så att du gör rätt och härigenom underlättar upptagningen.

Fakturering
Fakturering av varvsplats för lag 1 – 7 sker i oktober. Fakturering av trailerbåtar (lag  sker i december. Välkomna på upptagningen! Styrelsen

Laglistor hittar du här nedanför.

Vi ses på varvet!

Se till att bli medlem i Solsidans Båtklubbs facebookgrupp. Du hittar den HÄR.

Är du bosatt i Nacka och söker varvsplats för din segelbåt till hösten? Då kanske Svärdsövarvet vid Erstaviken kan vara något för dig. Vi har för tillfället några segelbåtsplatser tillgängliga upp till 10 ton och har torrsättning i slutet av september.

Vill du veta mer om vårt varv kan du läsa om det HÄR

Klicka HÄR för att göra en ansökan om medlemskap och varvsplats. Vill du veta mer om varvet kan du mejla vår varvschef Lasse Öberg.

Danvikstullsbron

För er som seglar vägen via Danvikstullsbron kommer här information om beslut som kan påverka era möjligheter att passera under bron.

Trevlig sommar!

Vilket flyt!

Sjösättningen gick som en dans i strålande solsken och kylig sjöbris. Kranförarna, scouterna och vi båtägare såg till att alla båtar kom i böljan utan mankemang snabbare än beräknat. Alltid händer det något, två gentlemän övade klädsim och en båt höll på att sjunka.

Hav en skön vår och sommar!