2014 > 03

Nu har pump sjösatts och systemet trycksatts, så nu finns det  sjövatten i kranarna på varvet hälsar Gustaf Tham.

Han har dessutom upphittat en nyckelknippa i bomlåset bestående av bomnyckel plus två nycklar - återfås mot beskrivning. Telefon - 08-717 04 70, 070-643 48 50.
Etiketter: vatten, varvet
Ett 40-tal medlemmar deltog i årsmötet som gick av stapeln den 25/3 i scoutstugan Briggen. Där fattades beslut om bland annat en ny miljöavgift för att kunna genomföra miljöåtgärder på varvet. Mötet beslutade att ta ställning till ett system för rengöring av båtbottnar vid ett kommande möte när klubben vet mer om krav på miljöinsatser och möjliga lösningar.

Förslag till justering av stadgar antogs och ska följas upp med ett andra beslut. Ändringarna rör främst kallelse med e-post, fakturering och miljöhänsyn. Dag Ek visade bilder från när hans dotter Philippa och hennes pojkvän dök och undersökte bojar, kättingar, linor och spår. Fantastiskt fin insats som ger klubben värdefull kunskap om underhållsbehov!

Mötet avslutades med att Hans Juhlin från SSRS berättade om första hjälpen med hjärtstart innan vi traditionsenligt drack kaffe och åt semlor.

Förtöj båten rätt!
Det är viktigt att alla ser till att båten är förtöjd så att den inte riskerar att hamna snett och skada grannbåtar. Det är lämpligt att ha dubbla linor i aktern. Vid båtbyte är det viktigt att samråda med bryggchef så att lämpliga båtar placeras intill varandra.
Etiketter: årsmöte, semla
Här är ett inlägg i miljödebatten från medlemmen Kate Farkas:

"Läser just nu i senaste numret av Praktiskt Båtägande nr 3,  om båtklubbarnas bekymmer med spolplattor och bottentvättar. 90% av färgens gifter fälls ut i havet under säsongen. Resterande 10% ska sedan spolas bort över spolplatta.

I Sollentuna kommun har fyra båtklubbar kommit överens med kommunen om att helt gå över till hårda färger och slipper då anlägga spolplatta.

Viggbyholms båtklubb i Täby är en av landets största klubbar. De har investerat i en spolplatta för 1,5 milj kr men eftersom marken arrenderas har klubben bara betalat delar av kostnaden."

Läs hela inlägget HÄR
Etiketter: miljö