2014 > 08

Nu är alla laglistor klara inför torrsättningen, du hittar hem HÄR.
Etiketter: torrsättning
Dessvärre var den bojliggande båt som träffades av blixten och därefter hastigt sjönk utanför Svartviken för två nätter sedan en båt som hörde till en varvskmarat. Båten hörde till fjärde laget.

Som synes på bilden är det bara masttopppen som sticker ovan vattenytan. Denna har försetts med boj och radarreflektor i väntan på bärgning som kommer ske måndagen den 11 augusti.

"Sannolikheten för blixtnedslag i en segelbåt beror på flera faktorer och ökar med båtens masthöjd och åskvädrets intensitet. I ett normalt åskväder i Sverige är sannolikheten för att en båt med 10 meters mast direkt skall träffas av blixten av storleksordningen 1:1000. Denna sannolikhet påverkas inte nämnvärt av om båten är åskskyddad eller ej.Ca ett trettiotal segelbåtar träffas varje år av blixten."
[Källa: Avdelningen för elekticitetslära, Ångströmlaboratoriet, Uppsala Universitet]

Här ses båten bärgas. Enligt expert på SXK hade troligen logg- och lodgivarna tryckts ur sina fästen av tryckvågen, vilket förklarar att båten sjönk snabbt och utan andra direkta skador.

På Kryss & Till Rors

Svenska Kryssarklubben lät göra en analys som de publicerade i sin tidning, se nedan.

Etiketter: blixt