2015 > 10

Vädrets makter var med oss båda dagarna och alla var glada för att solen sken och scouterna servering bjöd ut hamburgare, kaffe och annat smått och gott.

Inga allvarliga incidenter hände, men det strulades en hel del! Upptagningen dag ett vart över två timmar försenad fast vi hade optimala förhållanden. Flera båtägare hade inte full kontroll på sitt material, visste inte hur båten ska placeras på slipvagnen och när det började bli väntetid så lämnade funktionärer sina poster i lagen.

Det är allvarligt att över hälften av varvsliggarna struntade i klubbens beslut att samla upp tvättvattnet för rening!! De som gjorde det kunde konstatera att det gick bra fast det skvalpade ut lite vatten när man körde tunnan till reningsanläggningen. Första steget i reningen fungerade väldigt bra. Redan efter en natt med fällningskemikalie i vattnet var det klart. Alla partiklar låg på botten i tanken. Efter att nästa reningssteg körts ska vattenprov tas och resultatet sändas in till kommunen. För kommunens miljötillsyn är det lätt att konstatera att få utfört bottentvätt enligt kommunens riktlinjer eftersom man inte har presenningar för uppsamling under båtarna. Behövs sanktionsavgift??

Så en slutsats är att det krävs en skärpning av alla för att arbetet ska flyta bra och säkert. Styrelsen kommer att analysera tidsöverdraget och möjligen taxera ut extra avgift till båtägare som vållat påtagliga tidsöverdrag.

Glöm inte bort båten när löven faller och vinden viner om knutarna. Kanske ses vi när båt, stöttor och press kontrolleras. Om inte så ses vi när vårsolen åter skiner över varvet.

Bilder hittar ni här!

Styrelsen//