2016

Stort tack till alla som bidrog till en fin upptagning med fint väder, hamburgare och gott humör. Det är härligt att se hur trevligt det kan vara fast vi stuvar undan våra klenoder inför stundande höstrusk och vinter.

Några måsten också..! Alla måste lägga pressar under båtarna och samla upp tvättvatten och/eller slipdamm. Det är ett krav från kommunen för att vi ska få ha kvar varvsverksamheten!!

Alla måste se över sin utrustning och vara till 100 procent vaksamma under upptagningen. Det tog ett par timmar längre tid än normalt att få lördagens båtar på plats. Det är inte bra, en del får vänta och frampå kvällskvisten ökar risken för fel. En incident inträffade när en av båtarna skulle lyftas från slipen som visar att uppmärksamhet från alla är A och O.

Hav en skön höst och glöm inte din klenod när vind och snö attackerar varvet

Nu har varvschefen pusslat färdigt med lagbasarna och det slutliga resultatet är klart.

Här hittar du alla listorna när det är dags att torrsätta och din lagtillhörighet.

Även kontaktinfo till din lagbas mm.

Mastkranarna är dessutom igångsatta och fullt funktionsdugliga, så välkomna att masta av.
Etiketter: torrsättning 2016
Vid upptagningen i höst måste alla ha ordnat så att tvättvatten och/eller slipdamm samlas upp.

Enklast görs det genom att var och en köper en begagnad presenning för en tusenlapp hos Hallbyggarna Jonsereds och placerar under båten samt följer klubbens stadgade rutiner. Notera att Hallbyggarna har flyttat och numer ligger i Kungsängen, Symmetrivägen 23, nära regementet.

Lageransvarig för presenningar är Mange
Direkt: 08-591 223 00 Mobil: 070-379 77 07
magnus.jonasson@hallbyggarna-jonsereds.se
I detta nu knåpar varvschefen med placeringar och tilldelningar för tillkommande båtar, detaljerade listor komer publiceras snart.

Den övergripande listan finner du här.

Sjösättningen gick med glans. Solen strålade, vinden var mild och hamburgarna smakade toppen. Varvschefen rapporterar inga incidenter utom några kortare strömavbrott som snabbt kunde avhjälpas.

ikväll är det städning på varvet med början kl 1830.

mastkranstelfern är nu åter i bruk, OBS 1 omkopplare för upp/ner och en knapp för hastighet! Manöverspänningen ska vara kontinuerligt tillslagen i mastskjulet.

hoppas vi ses ikväll!

Välkomna på årsmöte tisdag den 5 april kl 19 i Briggen (scoutgården bakom samskolan).

Efter årsmötet kommer Odd Lindqvist att berätta om säkerhet till sjöss och långfärdsskridskoåkning.

Troligen bjuds på fika med semlor om några står till buds vid denna tidpunkt.

Handlingar till årsmötet hittar du här.
Etiketter: årsmöte
ARKTISK FEBER – för egna segel till Svalbard

ARKTISK FEBER är en bok om att förverkliga en dröm och att våga sig ut i det okända. Läsaren får följa med på en fängslande segling upp till Svalbard – allt rikt illustrerat med unika bilder, kartor och tillbakablickar från historiska polarfärder.

Tobias Törnebohm bjuder med läsaren ombord på s/y Bölja för en segling mot det yttersta norr i ljusa nätter. Han visar upp ett vidunderligt islandskap, möten med unikt djurliv och berättar om frustrationen och rädslan när utrustning fallerar och naturens makter tar över. Törnebohm skildrar även den sammanhållning som bildas ombord och de dubbla känslorna kring att avskärmas från omvärlden.

Titeln ARKTISK FEBER syftar till den längtan efter fria isvidder som drev förra sekelskiftets polarfarare i jakten mot Nordpolen - men den arktiska febern står även för vår tids klimatförändring som inte bara hotar Arktis med smältande isar.
Tobias Törnebohm är civilingenjör med segling som sin stora passion. Tobias har under flera år organiserat långseglingar och han är även verksam som föreläsare.

Tobias Törnebohm fångar på ett mycket fint sätt äventyret Savalbard.
Läs och få inspiration till dina egna drömmar.

Ord&visor förlag

Finns att köpa på Saltsjöbadens bokhandel - NK – Hedengrens – Nautiska magasinet – bokus - Adlibris