2022 > 04

Skota Hem i Saltsjöbaden gör det möjligt för personer med funktionsnedsättningar att få uppleva känslan att vara ett med havet, vinden och båten. Därför ordnar Rotary varje år en nätauktion och en Sjöloppis där alla intäkter ograverat går till deras verksamhet Förra året blev bidraget 75 000 kr.

I år sker auktionen den 26 april till 20 maj och Sjöloppis lördagen den 21 maj på KSSS Hamnplan i Saltsjöbaden.

Auktionen fylls successivt på med nya objekt och går att följa på: https://rotarysaltis.farleden.net/auktion/

Om du känner att du vill bidra med  något säljbart med marin anknytning är det bara att kontakta Rotary på sjoloppis@rotarysaltis.se så ordnar vi med leveransinfo eller hämtning. Vi söker material som har en koppling till sjö och fritid i vid bemärkelse, allt från instrument till säkerhetsutrustning, från fritidskläder, block och beslag till marin kuriosa

Läs hela inlägget »

Årets båtsäsong drar i gång på allvar i och med sjösättningen lördag den 7 maj. Det är viktigt att du tar reda på tid för samling och start för ditt lag på hemsidan eller klubbhuset.

Två kranbilar är bokade, vattnet är i gång och sätts på med timer på friggeboden.

Kom ihåg att torrslipning (även med dammsugare) och tvätt med högtryck inte får ske efter 24 april. Detta för att inte sjössättningsklara båtar ska smutsas ner.

Vid sjösättningen gäller att du:
-        kommer i tid tillsammans med medhjälpare
-        har med pengar eller swish för köp av scouternas mat/fika
-        har båten är helt klar med linor i för och akter samt midskepps, max 8 m långa
-        har städat upp och tagit hem allt skräp runt båten
-        funderat igenom den uppgift du brukar ha i laget
-        deltar i lagets arbete tills lagets alla båtar är i sjön och lagbasen avslutar arbetet
-        kör båten till ordinarie plats snarast. Inga båtar får ligga kvar vid varvet längre tid
-        kommer ihåg att påmastning inte får ske när sjösättning pågår
-        skriver upp dig på lista för påmastning
-        har mast och rigg helt klara innan du tar plats vid mastkran och inleder påmastning

Vid sjösättningen finns Tim på plats med en jolle och hjälper till med transport till och från båt vid boj.

Scouterna har servering av korv, hamburgare, bullar, läsk och kaffe vid klubbhuset

I klubbgemenskapen ingår att delta i städningen av varvet torsdag den 12 maj kl 18.30. Det är mycket sly som ska klippas, skräp/skrot som ska samlas in, fönster som ska oljas och bryggor som ska fixas. Städningen avslutas med traditionell korvgrillning.

Välkommen till sjösättningen!

Styrelsen

Läs hela inlägget »

Ny pumpstyrning har installerats på varvet för att säkra driften.

Om du kommer till varvet och märker att det inte finns något vattentryck får du gå ner till friggeboden och trycka en gång på timern som sitter på husväggen. Sjövattenpumpen startar då och systemet är därefter trycksatt i 8 timmar innan timern åter bryter.

Bilderna oven visar var timern är placerad.

Hör av er till varvschefen med eventuella frågor!

Läs hela inlägget »

Nu är laglistorna klara som anger tid och lag per båt. Dessa hittar du här.

Läs hela inlägget »

Nu är vattnet påslaget på varvet. Systemet har uppgraderats och vissa tappställen har lagts till.

Mastskjulet är också öppnat så att medlemmar kan fixa med sina master.

Snart är det sjösättning, håll utkik efter lagistorna som publiceras inom kort här på hemsidan.