2022 > 05

Sjösättning i strilande regn
Årets sjösättning vart blöt på mer än ett sätt. Tyvärr blev det blött om nosen och inte bara om skrovet under dagen.

Alla tycks överlevt med hjälp av gott fika och hamburgare som scouterna fixade. Sjösättningen flöt på tills näst sista båt då man misslyckades med synkroniseringen mellan huvudspel och neddragningsspel.

Vajern till huvudspelet kördes ut för fort och trasslade in sig på trumman. Efter mycket slit fick man ut vajern och kunde avsluta sjösättningen. Nu återstår att köpa ny vajer och genomföra ett byte. Teknik och rutiner behöver ses över.

Rent varv efter storstädning
Traditionsenlig och välbehövlig städning av varvet utfördes av ett trettiotal medlemmar efter sjösättningen. Två containrar fylldes med brännbart skräp och ris och en massa järnskrot plockades ihop för transport till Östervik innan alla avnjöt årets korv och potatissallad som Helle, Ralph och Martin fixade.

Städpengen som alla brukar få som deltar går i år i stället till Ukraina.

Nackas miljöenhet besökte varvet för att kontrollera klubbens miljö. Inspektörerna var i stort sett nöjda med vad de såg. En del kritik riktades mot att det fanns lämnade färgburkar, pressar och gammalt virke liggande.

De var klart intresserade av vårt sätt att ta hand om vatten från båtbottentvätt och accepterade vår modell med att var och en tar hand om spillolja mm och lämnar till återvinning. En fråga som klubben måste ta tag i är att se till att alla båtar är fria från TBT-bottenfärg. Även om den är övermålad för att TBT läcker igenom. Inspektörerna rekommenderade läsning av Transportstyrelsens rapport 'Skrovmålet' på nätet: https://www.transportstyrelsen.se/skrovmalet

Styrelsen rekommenderar dem som har TBT-skikt att läsa om Bullandö Marinas saneringsprojekt.

Här kommer lite information ifrån NFBK angående vårens arbetsdag på Härsö. Arbetsdagen är planerad till söndag den 29 maj, med samling på ön kl.10.

Anmälan sker till  lars.hultman@nackabk.se  senast den 21 maj.

Om man önskar dela transport, så rådgör man detta med Lars i samband med sin anmälan.

//Styrelsen på NFBK

Fakturor för årets medlemskap och bryggavgifter har nyligen skickats ut.

Kontrollera fakturan lite extra i år då detta är första gången med det nya medlems- och faktureringssystemet och fel kan ju ha smugit sig in. I augusti kommer fakturorna för vinterplatserna.

Kontakta klubbens kassör på solsidans.bk@gmail.com vid frågor!