Lyckad test av mobil spolplatta

Nästa höst kommer klubben att ha ett reningsverk i drift för att rena tvättvatten från dem som använder biocidbottenfärg. De spolplattor som klubben anlagt kan användas innan torrsättningen av den som vill hyra in en spelförare. Under upptagningen får de inte användas. Det tar för lång tid att stoppa upp 10 minuter för att tvätta över spolplattorna.

På försök har jag istället lagt ut en begagnad presenning från Jonsered under båten och vikt upp kanterna till en bassäng.

Efter spolning och avskurning hade jag cirka 30 lite spolvatten i lågpunkten. Det sög jag upp i en tunna monterad på en pirra. Pirran kör man sen till reningsverket och suger över tvättvattnet i en uppsamlingstank. Pressen spolade jag ren och sög upp även det sista vattnet. Kvar i lågpunkten låg lite krossade havstulpaner.

Klubben rekommenderar alla att gå in för denna lösning. Det gör att upptagningen kan rulla på som vanligt. Efter avslutat arbetspass kan var och en tvätta sin båtbotten, spola av med högtryck och borsta av med en grov Skotch Bright (brun), skölj och botten är klar att måla. Alla former av slipning är onödigt tungt och skitigt arbete i jämförelse med denna metod.

Klubben kommer att organisera inköp av pressar. En begagnad Jonsereds-press på 7*4,5 meter kostar cirka 1000 kr.

/Lasse Fladvad, ordförande SBK

Senaste inlägg